Aberri Eguna 2024

Prentsa Aretoa

2022/09/12

Krisi humanitarioetan emakumeek dituzten sexu- eta ugalketa-eskubideen urraketa salatu du Iñigo Iturratek

Legebiltzarkide jeltzaleak nazioarteko bilera baten irekiera ekitaldian parte hartuko du gaur eta bihar, Gasteizen; Europako, Estatuko eta Nazio Batuen erakundeetako parlamentuetako kideak bilduta

ARGAZKIA JAITSI

Belgikako, Kroaziako, Poloniako, Erresuma Batuko, Ukrainako, Espainiako Parlamentuko, Eusko Legebiltzarreko eta Kataluniako diputatuak Villa Suso jauregian (Gasteiz) bilduko dira gaurtik aurrera, pertsona guztiek osasuna eta sexu- eta ugalketa-eskubideak izango dituztela bermatzeko proposamenak koordinatzeko, bereziki emakumeek eta neskatoek gatazka edo krisi humanitarioen testuinguruetan. Eusko Legebiltzarra topaketa baten anfitrioia da, eta Nazio Batuen UNFPA eta OMEren erakundeetako, esparru akademikoko eta gizarte zibileko erakundeetako ordezkariek ere parte hartzen dute.

Iñigo Iturrate legebiltzarkide jeltzale eta sexu- eta ugalketa-eskubideei buruzko Euskal Taldearteko koordinatzaileak salatu du eskubide horiek sistematikoki urratzen direla Ukrainan bizitzen ari diren krisi humanitarioen testuinguruan. “Nahiz eta aitortu garrantzitsua dela sexu- eta ugalketa-osasuneko zerbitzuetarako sarbide unibertsala izatea oinarrizko eskubide gisa, gaur egun, inoiz ez bezala, zalantzan jartzen ari dira leku askotan. Defizit hori bereziki kezkagarria da gaur egun mundua astintzen duten gatazka-egoeretan, hondamendi humanitarioetan eta desplazamendu masiboetan, baita Europaren bihotzean ere”, esan du. Horrela, parte-hartzaileei egindako agurrean, giza eskubideen urraketa guztiak amaitzeko eta duela bi hamarkada baino gehiago Kairoko Konferentzian ezarritako helburuak betetzeko ekintzak eta konpromiso politikoak eta instituzionalak areagotzeko eskatu du. Euskal Taldearteko legebiltzarkideek, Parlamentuko Aliantza Globaleko eta Europako Foro Parlamentarioko kide guztiek bezala, adierazi dutenez, "konpromiso sendoa dugu politikak eta ekintzak bultzatzeko”, emakume eta neska guztiek beren eskubideak erabat erabil ditzaten, beren gorputzei buruz erabaki dezaten eta sexu- eta ugalketa-osasunerako sarbide unibertsala izan dezaten. “Hiru zeroen helburua lortu behar dugu: zero behar asegabe antisorgailuen arloan, zero heriotza ekidin daitezkeen amen artean, eta zero indarkeria emakumeen eta neskatoen aurka”. Horretarako, gaineratu du, beharrezkoa da ahaleginak inplementatzea eta gaur egun erditzeetan hiltzen jarraitzen duten, abusuak jasaten dituzten edo familia-plangintzarako metodorik ez duten emakume guztiengana iristea.

Legebiltzarkide jeltzaleak espero du nazioarteko foro horrek bultzada emango diela egiteke dauden konpromisoei, eta errealitate bihurtuko duela mundu osoan osasuna eta sexu- eta ugalketa-eskubideak babesteko helburua. “Espero dezagun gure lanarekin mundu bat eraikitzen lagundu ahal izatea, non emakume guztiek babesik gabeko sexu-harremanak izateari uko egin ahal izango dioten, guztiek familia-plangintzarako sarbidea izango duten eta erditzeko unean ez den inor hilko. Eskolan ikasketak osatzea eta inor ez ezkontzea neskatoa izanik. Imajinatu beharrik ez dagoenean eta errealitatea denean, aurrerapauso handia eman dugu garapenerako bidean. Ekin diezaiogun bada lanari”, bukatu du.